joi, 29 noiembrie 2012

Play Your Cards Right !


Privind lucrarile Danielei Buzgan, multi si-ar imagina ca tanara absolventa i-ar fi fost eleva lui Matei Serban. Exista o influenta clara a mestrului, Daniela Buzgan il admira pe Matei Serban insa nu i-a fost ucenica. 
Acesta situatie nu e singulara prin scolile de arta romanesti. Sunt multi tineri din noua generatie de graficieni care s-au lasat influentati de acest maestro omnipresent. De fapt, nu e nimic rau in asta.  Matei Serban insa, pentru cei ce nu stiu, nu preda la Facultatea de Arte. El nu e cadru didactic si nici nu-si doreste asta caci, mai presus de a fi “invatator”, el este artist.
Dezamagirea mea e cu totul alta: cum reuseste un artist din afara sistemului de invatatmant sa influenteze copii din scoala? Am vazut expozitia de graduare de anul acesta si am ramas surprins caci nu am simtit nicaieri mana profesorilor care predau acolo.

 Am avut privilegiul sa urmaresc expozitii ale absolventilor de arta tot timpul. In Statele Unite fac in fiecare an un tur al acestor expozitii ale facultatilor din California.( De aclolo se recruteaza, totusi, artistii cu care vom lucra in viitor). Vad si inteleg imediat, fara a citi ceva, ce elev a graduat in clasa carui professor. De fapt, profesorul e cartea de vizita care ma intereseaza cel mai mult. In general, un artist American de succes devine un professor respectat si impartaseste copiilor din succesul sau esthetic si comercial. Apoi, e normal ca, dupa patru ani de studiu, elevii sa fie, la inceput de cariera, o juxtapunere de personalitati : cea proprie si cea a profesorului. In timp cei buni si tari isi gasesc propriul limbaj si traseu independent. Cu toate astea, galeriile cauta, la inceput, sa se asigure ca tanarul artist are un "pedegree" de calitate.

Revenind la plaiul mioritic, stau si ma intreb cine vegheaza in spatele studentilor in scoala? Ce anume ii recomanda pe acestia profesori-artisti si cum influenteaza ei tanara generatie?  Ii caut pe net si raman uimit! Gasesc cariere de profesori care se rezuma la “lucrari in colectii particulare din tara si strainatate” si la cateva expozitii facute prin galeriile insalubre ale Uniunii sau in galerii inexistente din strainatate. Cu aceste recomandari marete acestia ne vor pastorii viitorul! Cai viitorul artei in Romania e in mana acestor copii care gradueaza acum!

 Daniela Buzgan, negasind ocrotire si indrumare in scoala, a facut ceea ce instinctul a indemnat-o!    S-a lasat modelata de un artist a carui arta i-a inspirat incredere si profesionalism. Insa lucrul acesta a costat-o, provocand un cutremur emotional, sadind samanta indoielii in propriile-i forte. 

Expozitia cu care Galeria ArtXpert incheiei anul aduce in prim plan o tanara absolventa “ranita” de comisia de admitere la Masterat.  Lucrarile Danielei Buzgan nu au convins o suita de profesori bugetari stransi intr-o comisie de admitere. Motivele sunt irelevante pentru mine, ca propietar de galerie. Eu caut caractere si pe aceste caractere, daca se intampla sa se poata cladi o estetica... cu atat mai bine.





 Tanara e articulata, conceptul lucrarilor e valid si puternic, executia e buna pentru o absolventa de 22 de ani. Nu vad in ele nici o urma a “maestrilor” care i-au predat  patru ani si, poate de aceea, imi plac lucrarile ei. Nu e nimic virusat in ele! Piata de arta are nevoie, pentru a rezista de tineri talentati, iar Daniela are potential. Poate ca daca nu ar fi fost respinsa la Masterat nu as fi expus lucrarile ei. Incerc sa indrept o nedreptate. O folosesc in aceasta expozitie pe Daniela pentru calitatile ei artistice dar si ca sa arat cat de incompetente, rauvoitoare , invidioase si lipsite de perspectiva sunt cadrele didactice ale Facultatii de Arte  ( sau cum s-o numi ea).

Va invit sa vizitati o expozitie care are la baza lucrari ce au fost considerate “inacceptabile” dupa standardele unor frustrati adunati pe cine stie ce criterii intr-o comisie ce hotaraste cariere si destine.

“Play your cards right!”  vorbeste despre libertatea de a te inchina. Despre speranta , emotia si libertatea de a aplica sentimentele in lumea sacrului sau a profanului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu